Dato/klokkeslett: Fre Sep 10, 2010 4:35 pm

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hjelm og 4-punkt
InnleggSkrevet: Ons Mar 24, 2010 2:50 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Ser det kreves både hjelm og FIA-godkjenning på 4-punkt.

Hjelm er greit nok uten at jeg ser vitsen, men FIA-godkjenning? Er jo for gatebiler med skilt dette..?

Topp

Innleggets emne: Re: Hjelm og 4-punkt
InnleggSkrevet: Ons Mar 24, 2010 5:48 pm 
Avlogget
Crew
Brukerens avatar

hagenisse skrev:
Ser det kreves både hjelm og FIA-godkjenning på 4-punkt.

Hjelm er greit nok uten at jeg ser vitsen, men FIA-godkjenning? Er jo for gatebiler med skilt dette..?

Hjelm er for sikkerheten, enkelt og greit..

Skal man først ha no form for 4-punkt, så finnes det så mye ræl som kan gjøre mer skade enn nytte.
Og da kan man heller bruke 3-punkten som sitter i bilen fra før.
Derfor har vi satt regla sånn.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Mar 24, 2010 5:59 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Fair enough, men da er dere strengere enn hva andre praktiserer der oppe, samt de fleste banetreff. Det til tross for at risikoen på Gardermoen er betraktelig lavere enn f.eks Våler. Noe snodig er det jo da også at slicks er tillatt.. det får man jo stort sett ikke kjøre med noen andre steder.

Ettersom dette er for vanlige gatebiler med skilt, burde normale regler gjelder imo. Dvs.. gategodkjente dekk og ellers det man kjører med på gata. :)

Men jeg har både hjelm og FIA-godkjent 4-punkt så jeg skal vel overleve selv om jeg synes reglene virker rare. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: Ons Mar 24, 2010 6:21 pm 
Avlogget
Crew
Brukerens avatar

hagenisse skrev:
Fair enough, men da er dere strengere enn hva andre praktiserer der oppe, samt de fleste banetreff. Det til tross for at risikoen på Gardermoen er betraktelig lavere enn f.eks Våler. Noe snodig er det jo da også at slicks er tillatt.. det får man jo stort sett ikke kjøre med noen andre steder.

Ettersom dette er for vanlige gatebiler med skilt, burde normale regler gjelder imo. Dvs.. gategodkjente dekk og ellers det man kjører med på gata. :)

Men jeg har både hjelm og FIA-godkjent 4-punkt så jeg skal vel overleve selv om jeg synes reglene virker rare. :mrgreen:

Det veit vi at vi er. :)
Men er en del Miata/Mx-5'er som deltar, derfor tar vi alle under en kam.
Og hvis du har klinka hodet i B-stolpen en gang, så hjelper det lite å ikke bruken en.

Erfaringsmessig så tillater vi slicks, da greia med SS2 er max grep, selv om det ikke går like fort som på R.skogen og Våler.
Jeg ser ikke helt faren med slicks, hjelm og FIA-godkjente sæler jeg da men, mulig det bare er meg? ;)

I år så kliner vi forresten til men Brannslukkere og sannerings-utstyr i tillegg. Bare håper vi ikke får brukt for det.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Mar 24, 2010 8:31 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

DrHolm skrev:
hagenisse skrev:

Det veit vi at vi er. :)
Og hvis du har klinka hodet i B-stolpen en gang, så hjelper det lite å ikke bruken en.

Erfaringsmessig så tillater vi slicks, da greia med SS2 er max grep, selv om det ikke går like fort som på R.skogen og Våler.
Jeg ser ikke helt faren med slicks, hjelm og FIA-godkjente sæler jeg da men, mulig det bare er meg? ;)

I år så kliner vi forresten til men Brannslukkere og sannerings-utstyr i tillegg. Bare håper vi ikke får brukt for det.

hum... jeg har 4pkt, uten FIA, men de er orginale i bilen. Får jeg ikke lov å kjøre da? :)

Topp

InnleggSkrevet: Ons Mar 24, 2010 9:55 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

DrHolm skrev:

Hjelm for cab-er, valgfritt for de med tak. ;)

Sitat:
Jeg ser ikke helt faren med slicks, hjelm og FIA-godkjente sæler jeg da men, mulig det bare er meg?

Det er ingen fare, jeg bare syntes det var merkelig - kanskje spesielt hvis dere planlegger få ting dette under nbf sitt autoslalom-reglement etterhvert.

Topp

InnleggSkrevet: Tor Mar 25, 2010 9:57 pm 
Avlogget
Crew
Brukerens avatar

hagenisse skrev:
Hjelm for cab-er, valgfritt for de med tak. ;)

Nope, likt for alle. :)

Sitat:
Det er ingen fare, jeg bare syntes det var merkelig - kanskje spesielt hvis dere planlegger få ting dette under nbf sitt autoslalom-reglement etterhvert.

Nettopp derfor vi satte inn regelen med FIA-godkjente sæler til å begynne med, fikk et lite "ulv, ulv" før sesongen i fjor med nbf...bla..bla..regler..bla..osv. så da har den bare hengt med.

Man ikke ha 4-punkt sæler altså.. Men hvis man har det, så skal de være FIA-godkjent. Eller komme med bilen orginalt, Elling.. ;)

Og kommer NBF innom med pekefingeren, så biter jeg den av, og arrangerer no anna i stedet. ;)

Gymkhana f.eks?

Topp

InnleggSkrevet: Lør Mar 27, 2010 6:37 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Synes det er helt greit att det kreves 4/6 punkt med FIA. Men noe som vertfall jeg synes er viktigere er att de er festa etter NBF sine regler. Side 117-119 for de som har bilsportboka 2010(samme i 2009 boka og)
Hjelper liksom ikke med bra seler vist du river ut feste når du kjører av.

Topp

InnleggSkrevet: Lør Mar 27, 2010 9:41 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg synes man må se det i forhold til hva man egentlig driver med her. Faren for at noe går galt er rimelig liten på gardermoen med tanke på at det kun er en bil på banen, godt med plass osv - så å ha strengere regler enn hva som praktiseres på selv de mest seriøse banetreffene slår meg som noe merkelig.

I tillegg... FIA-godkjenninger og NBF-regler er for løpsbiler og har ingenting med gatebiler å gjøre - så egentlig henger ikke dette helt på greip siden man tross alt krever at bilene har skilt. Og hva med f.eks schroth sine quickfit-belter som er gategodkjente, men ikke fia-godkjente.. Jeg kan ikke se noen god grunn til at de ikke skal kunne brukes.

Topp

InnleggSkrevet: Lør Mar 27, 2010 10:16 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Om andre belter er bra nok eller ikke skal jeg ikke legge meg bort i, men jeg syns underlig måten du argumenterer på.
Du sier at det er liten sjans for at noe kan gå galt på stripa på gardemoen. Jeg vet ikke om du kjørte der i fjor, men de satte opp en betongvegg langs med banen og den er småhard spør du meg. Det var en kar i en skyline (mener jeg å huske) som var 1 meter unna å dra rett i veggen, og hvis ikke han hadde ei brun stripe i underbuksa så vet ikke jeg. Og hvis du først er ute å sykler og treffer veggen er det kjekt med seler og festepunkter som noen går god for.
Det er også en liten skog du kan dra rett ut i hvis du er litt uheldig. (jeg vet ikke om noe som har fått det til enda, men mange har gjort et ærlig forsøk)

Du skriver også at FIA-godkjenninger og NBF-regler er for løpbiler. Hvorfor skal ikke vi bruke de samme reglene som dem når vi bruker "deres" utstyr i gatebilene våre (på bane)? Jeg regner med at det er en grunn til at de er der.

Men vi får argumentere for og imot så mye vi vil også får NCL-crewet bestemme hva vi kan og ikke kan :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: